Vad är det för skillnad på hästar och hår?

Jo, det är ganska många saker som skiljer sig mellan hästar och hår. Man kan rida på dom förstnämnda och man kan kamma det sistnämnda. Man kan nog i och för sig kamma hästar också, men då antar jag att man kammar hästarnas hår. Jag är inte så insatt i häst-ämnet.

(även om jag önskar att jag vore. hästar alltså! vilken grej!)

LIKHETERNA är kanske mer lätträknade. En av de största likheterna är att de på franska uttalas ungefär ganska precis lika dant, med någon liten twist på slutet. [Schevå] möter [Schevö]. Eftersom jag inte riktigt lärt mig vilket som är vilket (fast jag är på god väg) så blir det mest så att jag gissar. Varannan gång [å] och varannan gång [ö]. Och sen om man gör det lite grumligt på slutet så hörs det inte så mycket skillnad. Jag tror inte att jag har behövt säga "HÄST" än, inte i något sammanhang här i Belgien, men jag säger "Hår" ganska ofta. Varje dag, till exempel. Så varannan gång jag hjälper grabbarna med kvällsduschen så frågar jag om de vill ha hjälp med att tvätta håret och varannan gång om jag ska tvätta deras hästar... Inte undra på att de ser lite konfunderade ut.

Min kollega har inte hår-problemet, men dock hästproblemet, eftersom hon är med hästgruppen i stallet en gång i veckan. "Vilket hår vill du rida på?" frågar hon personerna varannan gång...

Slut för nu. /M.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0