STENÅLDERN KAN BÖRJA!!!!

Jag vill börja med att ursäkta mig. Det flyger ljudvågor från mina hörlurar till mina trummhinnor, och de förmedlar endast bob hund just nu. Därav grammatikfel, eventuell oförståelig dialekt och impulsivitet och opassande ordval.

Kanske bäst att skriva av mig lite först, så bob hunden inte hoppar in i min narrativ om Kungspannkakan.

MEN VAD ÄR DET JAG HÖR?! SKA DU HÄNGA MED?? NÄ! NU SKA VI DANSA EFTER MIN PIPA JAG SKULLE BARA DANSA MED VAKTERNA STENÅLDERN KAN BÖRJA STENÅLDERN KAN BÖRJA SEN SKA VI DANSA EFTER DIIIIN PIPA TRALLALA LILLA MOLNTUSS JAG KÄNNER ETT BEHOV AV ATT GÅ FRAM OCH GÖRA BORT MIG.

Det är kanske inte Tranströmmer eller ens Ranelid, men jag gillar't.

Nu till dagens text:

Galette de Roi firas idag. Galette betyder kaka eller pannkaka, Roi betyder kung. Kungspannkaka kan man alltså säga, höhö. Förmodligen hyllar vi monarkin idag, eller är tänkta att göra det, but I'm only in it for the cake. Vi firar med en kaka eller tårta eller paj eller jag vet inte riktigt vad det liknar, som vi delar mellan oss. Hela kakan måste delas upp, för i kakan ligger en liten plastfigur gömd, som då är "kungen". Och kungen vill man ha. För då blir man kung, och får klä sig i en krona och välja sin drottning. Endast fördelar. Kan liknas vid svennetraditionen att äta gröt med en mandel i på julafton, och den som då får mandeln rimmar eller blir gift eller både och eller vad det nu var. Skilnaden är kanske främst att den som hittar mandeln med lätthet biter sönder den efter grötens koktid. Den som hittar Kungen i Kungspannkakan 1) biter sönder sina tänder eller 2) sätter denna Kinderäggleksak i halsen. Detta till trots är dagen omåttligt populär.

Och ja. Kakan smakade bra. Och nej. Jag fick inte Kungen, och Francois som fick Kungen och därmed blev Kung valde inte mig till drottning. Syrligt, sa räven.

Ajöss. /M.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0