loppis i Treriksröset

1) nej det var inte min nalle loppis som var i Treriksröset (i treriksröset? på treriksröset? har aldrig varit där så jag vet inte riktigt vad det är jag refererar till, men jag låtsas att det är en hög med stenar, ett röse, och då kan man vara PÅ treriksröset. jaja, whattevva), det var loppmarknad i Trekriksröset (på?). min nalle är, enligt t.ex. mamma, uppkallad efter den plats jag köpte honom på en gång i tiden, en loppmarknad, men det var jag för liten för att komma ihåg när jag började komma ihåg saker. (Annat som jag inte kommer ihåg är Den Där Gången när den gula vätskan i pappas glas inte var lättöl, som jag gillade som ung (kanske därför jag är lite knasig?, red.anm.), utan whiskey, som jag tydligen hade lite svårt för, när det begav sig.)
 
2) nej det var inte treriksröset i norra Sverige/finland/Norge utan Treriksröset i Frankrike/Belgien/Luxemburg. och om jag har en lite romantiserad bild av det nordiska treriksröset så var det här lite mer, tja, vad ska man kalla det? "Praktiskt utformat", tror jag är ett bra epitet. En rondell, tre avfarter (fyra, om man räknar belgiska McDonalds, "Quick"). En avfart mot Luxemburg, där man köper bensin. En avfart mot Frankrike, där man köper ost och alkohol. En avfart mot Belgien, där man bor. Allt för att göra det smidigt för de prismedvetna konsumenterna. Inte så romantiserat. (Kanske är det precis samma sak som väntar mig i norraste lappland. inte för att jag kan konsumentprisindex i Norge-Finland-Sverige, men men.)
 
3) nej jag bryr mig inte om grammatik stavning eller estetik en natt som denna. det är krig i Syrien, då kan man inte hålla på och sätta rätt antal "L" i alldrig. (Regel, om man nu ska vara sån och för ett ögonblick glömma Syrien: 'Alldrig stavas Alldrig med ett "L". Altid stavas Altid med ett "L"). (Eller hur det nu var, samtliga svenskaläre jag haft sen lågstadietrean.) (Skriver man svenska lärare i stället kommer vi osökt in på punkt 4...)
 
4) "Treriksröset" hade man inte kunnat skriva på arabiska, då man aldrig får ha mer än två (2) konsonanter i följd. Vilket man inte kan tro när man lyssnar på en konversation på språket i fråga då det bara låter som ett jidder av konsonanter. MVH HAN SOM REPETERAR FÖR FULLT TY HAN SKA GÖRA SIG EN (lågavlönad) KARRIÄR SOM ARAB
 
5) kära Jimmie, om du läser min bogg (vilket vore snudd på kul, då min blogg, enligt besöksstatistiken, har ca två (2) unika besökare i snitt om dagen (då jag inte länkar till den på fejsbok och skriver nåt fyndigt och introvert, då trillar det in ett trettiotal i stället), och jag misstänker att den som inte är mamma eller pappa är mormor), så tänkte jag bara förbereda dig på att det kommer en liten krönika om ett tag om det här med att integreras eller assimileras. som en liten trailer kan jag säga att assimilering kommer att sågas längs fotknölarna och integreras kommer hyllas som en gud. keep on readin' Monsieur Åkesson, det dyker upp snart.
 
6) kvällens soundtrack är Säkert!'s tolkning av My Hometown (Wannadies, kanske?), "Min Hemstad". Se nedan.
 
7) Idag lät jag en tarantella (jättestor hårig spindel som bor där det är varmt) slå sig till ro på min arm. Jag blev inte rädd, och jag försökte inte döda den. Jag tror det kallas symbios.
 
8) det blev väldigt många paranteser idag. gött.
 
Det var nog allt för nu, tror jag.
 
 
Tack och hej och slut // Mac

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0